Vad är oddsen för att ett av tidernas bästa, och dessutom första, psykedeliska band skulle komma från den konservativa amerikanska delstaten Texas? Jag är inte tillräckligt duktig på matte för att kunna räkna ut det, men jag gissar att de är näst intill obefintliga. Faktum kvarstår dock. Under de tuffa förutsättningar som rådde för människor med alternativa livsstilar i 60-talets Texas skapade de två av den tidens bästa och råaste rockplattor.

Kontorslivet var uppenbarligen inte något som lockade medlemmarna i 13th Floor Elevators. Psykedeliska pionjärer brukar sällan vara lockade av “9 till 5-jobb”. Du kanske tycker att ett vanligt jobb funkar alldeles utmärkt, eller så gör du inte det. Alldeles oavsett vilka tider du trivs att jobba på kan Workaround hjälpa dig hitta en kontorslokal i Stockholm som är perfekt för dina förutsättningar. De hjälper dig igenom hela ansökningen, från det att du hittar en lokal som passar, tills dess att hyreskontraktet skrivs på. Besök Workaround för att hitta din nästa arbetsplats.

Medlemmar

13th Floor Elevators var aktiva mellan 1965 till 1969 och bestod av fem medlemmar: Roky Erickson på gitarr och sång, Stacy Sutherland på gitarr, Tommy Hall på elektronisk ’jug’ (jag återkommer till det), Ronnie Leatherman på bas och John Ike Walton på trummor. De sistnämnda två hanterades dock av olika personer under bandets aktiva tid, bland annat på grund av återkommande problem med lagens långa arm.

Så, elektronisk jug, vad är det för något? Vid sidan av sångaren Rokys intensiva sång är det instrumentet som gav 13th Floor Elevators deras mycket egensinniga sound. En ‘jug’ är helt enkelt en butelj, en flaska man blåser i som i det här fallet hade utrustats med en mikrofon. Förutom att blåsa i buteljer skrev Tommy Hall också merparten av bandets texter.

Fyra album

Bandet släppte totalt 4 album under sin korta karriär, varav åtminstone två är att betrakta som klassiker inom sin genre. Framför allt är det dock debutalbumet “The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators” (1966) som håller än idag. Uppföljaren “Easter Everywhere” (1967) är det andra, tyvärr något förbisett. Tredje albumet bar titeln “Live” (1968), men det enda som var liveinspelat på plattan var publikljuden, musikmaterialet bestod av demos. Skälet till att skivbolaget valde att göra så var troligtvis för att det inte fanns någon marknad för demoinspelningar på den tiden.

En karriär som plågades av problem

Som jag redan varit inne på var det inte lätt att vara ett psykedeliskt band i 60-talets Texas. Polisen var ett problem, liksom bandets stora intresse för olika typer av droger. 1969 åkte sångaren Roky Erickson fast för droginnehav. Han slapp fängelse genom att yrka på mental sjukdom. Det var slutet för 13th Floor Elevators men bara början på en lång resa in och ut ur psykiatriska institutioner för den karismatiske sångaren. Men det är en historia för ett annat inlägg.